Home > Blogs en meer > Whitepapers > Problem Solving and Root Cause Analyse
geslaagd

Problem Solving & Root Cause Analyse: Skills for Life

22-05-2020 Problem Solving is een vaardigheid die je in iedere functie nodig hebt.

We hebben trainingen voor alle niveaus en voor verschillende situaties, want waarom zou je moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Problem Solving hoeft namelijk niet moeilijk te zijn, maar het wordt je soms wel moeilijk gemaakt. En dat motiveert niet. Uit de psychologie weten we dat mensen wel gemotiveerd raken als ze het gevoel krijgen dat het ze lukt, dat ze er wat aan hebben en dat het betekenis heeft. Zo hebben we ook onze trainingen opgebouwd en dat maakt een CoThink training zo bijzonder. Afgestemd op jouw behoefte en wens om te blijven groeien. De schaalbaarheid van eenvoudig tot complex zorgt ervoor dat je tussen de verschillende levels kunt schakelen. We geven je hier alvast een gouden tip: begin met de feiten in plaats van een brainstorm.

De methoden die je leert zijn direct van toegevoegde waarde bij Six Sigma, Lean, ITIL, Agile, Business Excellence, etc.

Welk type probleem:
De aanpak hangt af van het type probleem en de context. Daarom maak je altijd eerst een inschatting van de impact. Daarmee bepaal je de beste aanpak, de urgentie en wie je nodig hebt.
Een praktische indeling:
  • Dagelijkse operationele afwijkingen
  • Afwijkingen die zich herhalen en/of met grote impact
  • Afwijkingen die complex, business critical zijn

Wie zijn betrokken:

Bij het oplossen van problemen zijn altijd meerdere personen betrokken die een verschillende rol hebben en soms zelfs meerdere rollen vervullen. Visualiseren welke rol je hebt en wat je relatie met het probleem is, helpt om verantwoordelijkheden duidelijk te maken en acties te benoemen. Zeker als een probleem het label business critical krijgt of in een crisis dan is het scheiden van de rollen cruciaal.

De experts – leveren kennis, ervaring en informatie over feiten en uitgevoerde acties
De probleemeigenaar – beschikt over de middelen, de autoriteit en voelt de noodzaak
De facilitator – geeft visuele structuur, past logica toe en organiseert de groepsdynamiek

Bij de dagelijkse operationele afwijkingen heb je meestal geen facilitator nodig. Voor dit type probleem is de beheersing van Problem Solving & RCA Essentials meestal voldoende.


3 skill levels 
Voordat je een training kiest is het handig om de vraag te stellen wat je wilt leren en wat je nodig denkt te hebben. Daar hebben wij ons aanbod op aangepast. Voor meer info klik op één van de levels.





























Meer Whitepapers

RCAincomp2

RCA op de werkvloer

20-01-2020 Maatwerk training voor jouw bedrijf