Training of modules op maat

Een voorbeeld. Practical Problem Solving Practioner is door Tata Steel en CoThink ontwikkeld voor een beter bedrijfsresultaat. De aanpak bestaat uit training, toepassing en `coaching on the job'. Het is een krachtig hulpmiddel voor de praktijk met blijvende impact voor deelnemers en de afdeling.


`The Perfect Fit' training voor medewerker, team, afdeling of bedrijfsbreed

Wat is de inhoud van PPS Practioner training?

Practical Problem Solving (PPS) geeft structuur en is een op feiten gebaseerde methode voor het elimineren van de kernoorzaak van een probleem. Door een vaag en complex probleem te kwantificeren (de probleem-gap) en op te delen in behapbare deelproblemen stel je betere prioriteiten.

Op basis van feiten, begrijp je het (deel)probleem pas goed en wordt de keten van oorzaak en gevolg gevisualiseerd. Op basis van deze kennis stel je de maatregelen vast om herhaling van het probleem voor de toekomst te voorkomen. Deze maatregelen zijn pas echt effectief als de oorzaak niet meer optreedt. Dat is het harde bewijs en geeft tastbaar resultaat.

Voor de communicatie met de experts, de opdrachtgever en stakeholders gebruiken we het A3-format. De opeenvolgende versies van de A3 geven het verloop van het onderzoek/project weer. De training bestaat uit theorie, oefening en praktijksessies waarin aan het eigen probleem wordt gewerkt. Het programma sluiten we af met een tentamen en eindpresentatie met de opdrachtgevers.

Het succes van de aanpak is een prachtig samenspel van de volgende elementen (zie afbeelding):

Practical Problem Solving (PPS) Practioner is door Tata Steel en CoThink ontwikkeld voor een beter bedrijfsresultaat. De aanpak bestaat uit training, toepassing en coaching on the job. Het is een krachtig hulpmiddel voor de praktijk met blijvende impact voor deelnemers en de afdeling.

Practical Problem Solving wordt al jaren wereldwijd toegepast in de automobiel- en vele andere industrietakken voor het effectief oplossen van problemen in onderhoud, productie, kwaliteit en veiligheid.

Binnen Tata wordt al meer dan 10 jaar met deze aanpak gewerkt, de methode bewijst zich voortdurend door:
- Doorbreken van het ‘brandjes-blussen’ en ‘trial & error’
- Effectief samenbrengen van de verschillende experts en disciplines
- Het oplossen van hardnekkige, terugkerende problemen en zicht krijgen op verborgen oorzaken.
- Het creëren van focus in de organisatie om probleem-oplos-projecten succesvol en tijdig af te ronden

De volgende onderwerpen komen aan bod

  • PPS principes, Visualiseren en het A3 format
  • Tools voor Root Cause Analyse/oorzaakanalyse: Event Mapping, Probleem Analyse en Human Factor Analyse
  • Rollen & verantwoordelijkheden, PPS in de organisatie
  • Facilitator vaardigheden
  • Maatregelen & Besluitvormingsanalyse

In de A3 review sessies ondersteunen de deelnemers elkaar bij hun praktijkopdracht (het probleem waaraan tijdens de training gewerkt wordt) en worden hierin begeleid door ervaren PPS trainers/facilitators. De training wordt gegeven door ervaren experts en trainers van Tata en CoThink die samen de training ontwikkelden.

Resultaat

  • Een opgelost probleem door het toepassen van de PPS/A3 methode (typisch € 50-100k en/of vermindering afbreukrisico, verhogen veiligheid/kwaliteit/klanttevredenheid, etc.)
  • De deelnemer leidt een PPS-traject in de rol van probleemoplosser, vanaf analyse tot en met geborgde implementatie van bewezen effectieve maatregelen. 
  • De deelnemer faciliteert kleine groepen met de PPS methodieken en tools. 
  • De deelnemer dient als vraagbaak voor PPS in zijn/haar omgeving en is in staat om de PPS principes, methode en technieken uit te leggen.
  • De deelnemer is in staat om A3’s en Event Maps van anderen te reviewen. 

Voor wie is de training bestemd?

Medewerkers die in hun functie problemen moeten oplossen en hiervoor projecten uitvoeren. Hieronder vallen met name technologen, maintenance engineers, proces- of installatiebeheerders, continu verbeterexperts en productiemanagers. De training is gericht op hbo werk- en denkniveau.

Toelatingseisen

De deelnemer brengt voor de training een probleem mee wat voldoet aan de volgende eisen:
- Het probleem heeft onbetwist prioriteit heeft in de organisatie;
- Het probleem kan redelijkerwijs binnen de looptijd van de training (6 maanden) worden afgerond; 
- Er is een gecommitteerde opdrachtgever die de nodige tijd en middelen verschaft en beschikbaar is om de voortgang te bespreken, tot
   en met de implementatie van de oplossing(en).

Weten wat er voor jou mogelijk is? Neem contact met ons op.


Deel deze pagina op

Onze expertise

Faciliteren

Problemen oplossen én voorkomen. Een CoThink facilitator helpt je om vakkundig scherp te krijgen waar het precies om draait. We pakken het aan met heldere procesbegeleiding. Zo krijg je antwoorden op complexe vraagstukken, los je problemen sneller op en bespaar je kostbare tijd.

Training

Een CoThink training is een belevenis. Als bevlogen trainers bieden we methodieken en vaardigheden die meteen toegepast kunnen worden in de praktijk. Dit kan bij ons, op locatie, online, incompany, wereldwijd en als het nodig is op maat. Je kunt én wilt de nieuwe vaardigheden direct toepassen in je dagelijks werk. Echte skills for life leren?

Advies

Je wilt ambities en doelen waarmaken en betrouwbare kwaliteit leveren. Vaak moet er dan eerst wat veranderen. We weten hoe je dat aanpakt. Samen gaan we aan de slag met het inrichten van jouw operationele processen en alles wat daarbij komt kijken. Van het (wereldwijd) implementeren van nieuwe werkwijzen tot verbeteren van teamcommunicatie.