CoThink

Menu
  1. Nederlandse website
  2. English website
  3. Site francais
  4. Deutsche website

.Klanten

Klanten

Tata Steel

Van talent naar vaardigheid

Tata Steel 1.jpgTata Steel maakt staal. Dat is snel gezegd maar het is een complex proces. In de praktijk betekent het dat alleen al op de site bij IJmuiden, op een gebied in grootte vergelijkbaar met de gemeente Zeist, elf werkeenheden met verschillende fabrieken de productie mogelijk maken. En in een markt waar prijs en kwaliteit belangrijke drivers zijn voor het succes van de onderneming, zijn beschikbaarheid van de installaties en effectiviteit van de processen van groot belang.

Voor de productie van staal bij Tata Steel zijn veel mensen 24/7 aan het werk met een groot aantal kapitaalintensieve installaties. De verschillende fabrieken op het terrein zijn afhankelijk van elkaar als het gaat om toeleveren en afnemen van halffabricaten. Een storing in het proces van de ene fabriek kan gevolgen hebben bij de volgende. En daarom moeten storingen aan installaties en processen snel en vooral goed worden opgelost. Een belangrijke tool daarbij is een systematische aanpak van het constateren, inventariseren, analyseren en blijvend oplossen van die storingen. Jan-Hein de Groen is als manager van de afdeling TQM BEI verantwoordelijk voor dat proces. ‘Vroeger werd troubleshooting bij storingen gezien als een talent. Tegenwoordig zijn we een stuk verder. We weten inmiddels dat je de mensen kunt leren om met een gedegen aanpak aan het oplossen van storingen te werken’ Jan-Hein geeft aan waar de crux zit: ‘de complexiteit zit in het maken van de juiste keuzes. Je moet als probleem oplosser de goede data gebruiken, niet te snel conclusies trekken en tot de maatregel komen waarmee je op een aantoonbare manier het probleem blijvend oplost. En als er meerdere mogelijkheden zijn, zoek je naar de manier die het best werkbaar is tegen de laagst mogelijke kosten.’Tata Steel 2.jpg

Om die aanpak tot de standaard te maken, werkt Tata Steel samen met CoThink aan een zogeheten Action Program. Hierbij wordt een team van mensen bijeen gezet en wordt gezamenlijk aan de gestructureerde aanpak van actuele problemen gewerkt. Dat kunnen terugkerende storingen zijn maar ook te hoge downtime, afkeur of kostenproblemen. In groepen van maximaal twaalf projectleiders worden de situaties behandeld die in de teams van de deelnemers spelen. De projectleiders brengen de situaties in de training in en werken ze met hun eigen teams in de praktijk verder uit. Daarvoor begint de cursus met een basis aan theorie maar wordt per bijeenkomst het aandeel praktijk groter. En daarbij helpen de projectleiders elkaar om door te vragen tot de kern van de situatie gevonden is. En het mooie ervan is bovendien dat zo een team van experts ontstaat dat over de hele site in IJmuiden verspreid is. En dat team van experts blijft bezig met verbeteren.

Tata Steel 3.pngJan-Hein: ‘Daar zijn natuurlijk wel wat uitdagingen bij. We trainen de mensen om niet te snel een conclusie te trekken. Ze moeten foutgebaseerde analyses maken waarbij oorzaak en gevolg duidelijk aantoonbaar zijn. En als er meerdere storingen zijn moeten prioriteiten worden gesteld door de impact van de storing te relateren aan de business case van het bedrijf. Het oplossen van een storing moet bijdragen aan de bedrijfsdoelen van Tata Steel’ En er is een derde uitdaging die in de drukte van alledag minstens zo belangrijk is. Jan-Hein : ‘We leren de mensen om de problematiek ook echt af te ronden tot het eind. En dat gaat verder dan alleen het oplossen van de storing’

Worden dan alle storingen helemaal uitgewerkt? Nee, situaties die met kennis en ervaring direct kunnen worden opgelost, hoeven niet perse volgens het model worden uitgewerkt, zeker als een eerder uitgewerkte case kan helpen bij het oplossen van een probleem. Maar als het probleem terugkeert, is de systematische aanpak van A tot Z nodig. Met de zogeheten Event Map beschrijft Tata Steel 4.png het team de situatie en werken ze door tot oorzaak en gevolg zijn aangetoond.

Deze aanpak om gestructureerd problemen aan te pakken wordt sinds ruim een jaar door CoThink en Tata Steel aangepakt. En met meetbaar resultaat. Jan-Hein de Groen: ‘De processen laten de effecten zien. Als voorbeeld, we hebben van een action programma berekend dat deze zo’n 800.000 Euro opleveren door de 12 problemen processen te verbeteren.’

Meer weten over onze aanpak? Klik hier en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

« Terug naar het overzicht
  1.  Faciliteren
  2.  Trainen
  3.  Implementeren
  4.  Contact