CoThink

Menu
  1. Nederlandse website
  2. English website
  3. Site francais
  4. Deutsche website

.Klanten

Klanten

Het faciliteren van doorvragen

Bij de productie van huishoudelijke schoonmaakproducten door S.C. Johnson uit Mijdrecht heeft continue verbetering van de processen een hoge prioriteit. Daarbij is het vinden van de oorzaak van een voorkomend probleem het begin van de oplossing. Bij S.C. Johnson begeleiden Kaizen facilitators de zeven stappen van probleem tot oplossing.

SCJ.PNGS.C. Johnson uit Mijdrecht maakt huishoudelijke schoonmaakproducten. U kunt het bedrijf kennen van het markante kantoorpand in Mijdrecht. De kans is groter dat u S.C. Johnson kent van een of meer van de geproduceerde merken die bij u in het keukenkastje staan. Op de productiesite in Mijdrecht worden ruwe materialen verwerkt, verpakt en verzonden met merknamen als Autan, Pledge, MrMuscle en WC Eend. Het bedrijf heeft productiesites over de hele wereld, Mijdrecht is de grootste productiesite in Europa.

Jumping to conclusions

Om de producten goed, veilig en winstgevend te produceren, werkt het bedrijf over de hele wereld al decennia aan World Class Manufacturing waarmee de hele productieketen wordt geoptimaliseerd. Sinds 2010 worden de organisaties veranderd naar de Lean structuur waarbij de focus ligt op het elimineren van verliezen. Hans Roelvink werkt als Lean Manager bij S.C. Johnson en is als Pillar Lead van de ‘Focussed Improvement’ verantwoordelijk voor de loss deployment van de fabriek. Het geven van support voor het Root Cause Analyse (RCA) proces is een van de verantwoordelijkheden van deze Pillar. Roelvink: ‘De laatste jaren zetten we Kaizen in voor continu verbeteren van onze processen. Kaizen is Japans voor ‘veranderen naar beter’ en is een belangrijk onderdeel van Lean Manufacturing.’ Een belangrijk onderdeel van het traject is opleiden van mensen om Kaizen toe te passen. Roelvink: ‘Daar hebben we een interessante ervaring mee. Als je de mensen opleidt tot Proces Kaizen Leiders en je laat ze een Kaizen leiden in hun eigen vakgebied, dan is het gebleken dat men sneller afwijkt van het 7 stappen model omdat men te veel last ondervindt van eigen kennis en ervaring. Hierdoor wordt er sneller naar een gewenste oplossing gewerkt, die van de Kaizen Leader, zonder alle stappen netjes door te lopen en iedere deelnemer 100% bij het proces te betrekken. Het resultaat van ‘jumping to conclusions’ is dat niet de grondoorzaak boven water komt.’DSC_1326.jpg

Tot de Root Cause

De oplossing is eigenlijk simpel: Mensen blijven opleiden als Process Kaizen Leiders gecombineerd met een Facilitator opleiding en het traject anders organiseren. De facilitator wordt gekoppeld aan een project waar hij geen expert in is. De Kaizen facilitator heeft nu veel minder de behoefte om zijn eigen expertise te laten gelden. Hij kan zich juist concentreren om de juiste vragen te stellen aan de deelnemers en om erop toe te zien dat alle stappen netjes worden gevolgd. Voorwaarde dat je wel voldoende facilitators opleidt zodat de poule in verhouding is, met het aantal geplande Kaizens per jaar. Roelvink: ’Dit is bij ons een heel belangrijke leading proces performance indicator, of PPI.’ Bij S.C. Johnson heeft CoThink inmiddels twee trajecten met elk zeven facilitators getraind. Roelvink: ‘We hebben mensen door de hele fabriek opgeleid, met support vanuit de directie. Als er zich een probleem voordoet, kunnen we het beste team samenstellen om het op te lossen.’ In dat traject is communicatie tussen de facilitator en de eigenaar cruciaal, onder anderen over de voortgang van de Kaizen, of er extra ondersteuning nodig is, welke keuzes gemaakt moeten worden voor tijdelijke of definitieve oplossingen et cetera. Roelvink? ‘Dat gaat heel recht toe -recht aan. Geen glimmende powerpoints maar gewoon op een vel bruin papier. En het mooie is, het vel papier wordt ook gebruikt om het probleem en de oplossingen aan alle betrokkenen uit te leggen.’

5W2H

IMG_5461.JPGEen grote winst van het proces is niet alleen dat de voorkomende situaties tot de bodem worden uitgezocht. Het zorgt er ook voor dat mensen onderling meer gestructureerd over voorkomende problemen communiceren. Roelvink: ‘We willen zowel bij het beschrijven van een probleem als bij de oplossing zo duidelijk mogelijk zijn. Daarom werken we met 5W2H. Door het wie-wat-wanneer-waar en waarom van een probleem te beschrijven, aangevuld met hoe en hoe vaak, blijft er weinig ruimte over voor ruis. En dat merken we op alle vlakken. Het wordt binnenkort zelfs met de Global Pillar Lead besproken om verder uit te rollen’  

« Terug naar het overzicht
  1.  Faciliteren
  2.  Trainen
  3.  Implementeren
  4.  Contact